champing ایران محمدرضا کیارستمی فیلمبرداری

champing: ایران محمدرضا کیارستمی فیلمبرداری عباس کیارستمی بزرگداشت عباس کیارستمی جشنواره جهاني فيلم فجر سومين روز جشنواره

گت بلاگز اخبار اجتماعی ناظم مدرسه نه روانی است نه منحرف جنسی

«من در صحبت هایم با این فرد، نشانه هایی از اینکه او منحرف جنسی هست، ندیدم؛ چون از نظر علمی همه این چیزها تعریف خود را دارد و منحرف جنسی کسی است که رفتارهای جنسی

ناظم مدرسه نه روانی است نه منحرف جنسی

ناظم مدرسه نه روانی است نه منحرف جنسی

عبارات مهم : آموزش

«من در صحبت هایم با این فرد، نشانه هایی از اینکه او منحرف جنسی هست، ندیدم؛ چون از نظر علمی همه این چیزها تعریف خود را دارد و منحرف جنسی کسی است که رفتارهای جنسی منحرفانه را به صورت مکرر انجام می دهد و ما راجع به این فرد هیچ دلیلی مبنی بر اینکه این کار را مستمر انجام داده، نداریم. از طرفی بیماران روانی معمولا این طوری نیستند که صرفا در پرسشها جنسی انحرافی واکنش‌ها کنند؛ بلکه عملا بیماران روانی کمتر با روش های آزار جنسی نسبت به فرزند ها پیش می روند. آقای «ح» فرد نرمالی است که در یک جایگاه نادرست و بدون نظارت درست قرار گرفته است.»

روزنامه شرق نوشت: «پشت تلفن زنی با صدای لرزان صحبت می کند که ما با نام مستعار مریم صدایش می کنیم. مریم مادر یکی از دانش آموزان مدرسه غیر انتفاعی در منطقه ۲ پایتخت کشور عزیزمان ایران است که نخستین کسی است که از اتفاقات عجیب مدرسه از طریق گوشی تلفن همراه پسرش باخبر می شود. راجع به همان مدرسه ای صحبت می کنیم که جمعی از والدین ادعا می کنند که در این مدرسه به دانش آموزان مقطع متوسطه اول به وسیله معاون آموزشی تعرض جنسی شده است است.

او به «شرق» می گوید: من همان فیلمی را دیدم که فرزند ها دور آقای «ح» نشسته اند و از او سؤال های رکیک جنسی می پرسند. از او می پرسند که با فلان دانش آموز چه کاری انجام داده و او به آنها جواب می دهد. فیلم را دیدم و جست وجو کردم و به نتیجه های وحشتناکی رسیده ام و ابایی ندارم که بگویم به پسر من دست درازی شده… فرزند من از وحشت پدرش این حرف ها را به مسئولان پزشکی قانونی نزده ولی سؤال ما این است که چطور مسئولان شرکت پزشکی قانونی این را نفهمیدند؟

مریم می گوید از مادر آن دو فرزند ای که در این مدرسه مورد تعرض جنسی قرار گرفته اند گله دارد که حاضر به مراجعه به پزشکی قانونی نشده اند… . مادر این دانش آموز می گوید: روانکاو به من گفت فرزند ات در خطر خودکشی قرار دارد. آن وقت به من می گویند چون رابطه جنسی کامل صورت نگرفته بعد تجاوزی در کار نیست… .

روایت پدر یکی از دانش آموزان هم متفاوت هست. او می گوید: اول این که من از مسئولان آموزش و پرورش منطقه ۲ واقعا ممنونم که این همه پیگیر کار ما بودند ولی من از حق فرزند ام نمی گذرم… . از والدین بپرسید که در این چند ماه اخیر چند بار مچ فرزند ها را وقت خودارضایی گرفته اند. از آنها بپرسید که چه بلایی سر فرزند های ما در اوپارک (پارک آبی) آمده؟ از آنها بپرسید در اردوی پارک آبی که با حضور آقای «ح» برگزار شده است چه اتفاقاتی افتاده؟ آیا مدرسه با چنین جنایتی هنوز باید کار کند و جهت سال بعد هم دانش آموز عضویت کند؟

آسیب روانی دو دانش آموز
مهدی صابری، متخصص روان پزشکی و مدیر بخش معاینات روان پزشکی شرکت پزشکی قانونی که معاینه دانش آموزان و همچنین معلم خاطی را انجام داده، عنوان مدرسه غیر انتفاعی در منطقه مرزداران را در گفت وگو با «شرق» ریشه یابی می کند. او، هم ناظم متخلف و هم یک به یک دانش آموزان مراجعه کننده به پزشکی قانونی را تحت معاینه روان پزشکی قرار داده و دراین باره به «شرق» می گوید: حدود هفت نفر از دانش آموزانی که مدعی آزار بودند هفته گذشته به شرکت پزشکی قانونی مراجعه کردند و فقط روی این دانش آموزان معاینه روان پزشکی انجام شد. معاینه جسمی آنها به وسیله بخش دیگری در پزشکی قانونی انجام می شود، ولی به دو علت این معاینات انجام نشد؛ یکی این که هیچ کدام از دانش آموزان مدعی تجاوز جنسی با مفهوم مصطلح نبودند (البته معنی تجاوز جنسی فقط یک رابطه کامل جنسی نیست، بلکه دست زدن به کسی بدون رضایت او یا دست مالی کردن او نیز نوعی تعرض است.) بعضی از فرزند ها مدعی بودند کارهایی به صورت فیزیکی مثل دست زدن به آلت جنسی آنها صورت گرفته که آنها هم نوعی تجاوز جنسی محسوب می شود ولی با آن معنی مصطلح مورد نظر، به معنای یک رابطه جنسی کامل، هیچ کدام چنین ادعایی نداشتند و علت دوم جهت تصمیم به عدم معاینه فیزیکی این بود که انجام این نوع معاینه جهت فرزند های این سن و سال با عوارض نامطلوب روانی همراه است و به این دو علت از معاینه این دو نفر امتناع کردیم، ولی ذکر این توصیه مورد نیاز است که اگر این دانش آموزان مدعی می شدند که آن عمل جنسی انجام شده، طبیعتا معاینه جسمی می شدند.

وی در ادامه گفت: دانش آموزانی که به ما مراجعه کردند حول وحوش ۱۳ تا ۱۵ سال بودند و در مقطع متوسطه اول تحصیل می کردند. دو نفر از آنها دچار آسیب روانی در اثر این قضیه شده است بودند که دلایلش هم متفاوت بود. یک نفر از آنها جهت این حالش بد بود که مدت کمی بود که به این مدرسه آمده بود و شاید انتظار چنین برخوردهایی را نداشته و نفر دوم هم به خاطر این که معلم او را مجبور به کار ناشایستی با هم کلاسی اش کرده بود حال خوشی نداشت و در توضیح واژه اجبار هم باید بگویم که گاهی اجبار با ترساندن و ضرب وشتم صورت می گیرد و گاهی اجبار با اکراه است و فرد با رودربایستی یا وحشت از مقام فرد برابر دست به انجام کاری به صورت ناخواسته می زند. به همین علت این دو دانش آموز دچار اختلالات روانی در حد میانگین بودند که طبعا باید تحت نظر مشاور باشند.

ناظم مدرسه روانی نیست
صابری در پاسخ به این سؤال که نتیجه معاینه معلم خاطی چه بود، نیز گفت: آقای «ح»، به عنوان یک معلم یا دبیر جوان که اظهار می کند مدتی کارهای فرهنگی می کرده، به نظر فرد جوانی می آید که قبول چنین مسئولیتی در مدرسه برایش سریع بوده هست. به نظرم ما پیش از بررسی یک فرد، یک سیستم را باید بررسی کنیم. این که ما هر از گاهی بیجه، قاتل آتنا، خفاش شب و… را نشانه قرار دهیم و خشمی هم نسبت به آنها بروز دهیم، فایده ندارد. ما یک بار باید ببینیم چه مشکلی در مسیرمان قرار دارد. آقای «ح» یک مرد جوان متأهل است و فرد بدون سوءپیشینه ای است ولی در جایگاهی قرار می گیرد که آن جایگاه او نیست. در دبیرستانی که ادعای سطح بالابودن دارد، فردی جهت معاونت در نظر گرفته می شود که تجربه کافی کارهای مدیریتی ندارد. به جای گزینش فردی با یک شرایط سنی که بتواند صاحب اتوریته و موقعیت خاص نزد فرزند ها باشد تا بتواند از عهده کار بربیاید، کار را به عهده یک جوان می گذارند. مدیریت یک دبیرستان باید بر کارها نظارت کند. به عنوان مثال اگر معلم مذکور هرازگاهی دانش آموزان را صدا می کرده و می گفته به اتاق من بیا، شاید یک یا دو بار غفلت شود ولی مدیر بالاخره باید متوجه رفتارهای مشکوک این معلم بشود؛ یا دبیری که سر کلاس می رود و ناظم از او می خواهد چند دانش آموز را به اتاقش بفرستد، او باید پیگیر رفت وآمد این دانش آموزان به دفتر باشد. توصیه اینجاست که بعضی از چیزها انگار زمینه رفتارها را فراهم می کند و ما هم مورد نیاز نیست اصلا آدم های جنایتکاری در جامعه داشته باشیم، اصلا گاهی شرایط به گونه ای پیش می رود که آدم ها ناخواسته وارد یک بازی می شوند و اقدام جنایتکارانه انجام می دهند.

متخصص روان پزشکی و مدیر بخش معاینات روان پزشکی شرکت پزشکی قانونی تأکید کرد: فردی که چنین مسئولیت مهمی دارد، باید روحیات او را در نظر گرفت. من از این فرد سؤال کردم که آیا شما تجربه ای از معاونت مدرسه داشته اید و پاسخش منفی بود. از او سؤال کردم با چه اعتبار و اعتمادبه نفسی چنین سمتی را قبول کردی؟ او جواب داد روز اول مدیر به من گفت که با این فرزند ها قاطع باش، ضمن این که با آنها دوست هستی و من با این فرمول جلو رفتم. شما حساب کنید که فرمول ما جهت این که یک نفر را در جایگاه معاون مدرسه بنشانیم، این هست؛ یعنی همه کلاس ها و دورهای آموزشی و مدیریتی و روان شناسی رفتاری با دانش آموزان همه هیچ است و یک نفر بدون اعتبار و تجربه با جمله قاطعیت و رفاقت سمت معاونت یک مدرسه معتبر را به دست می گیرد. همین فرمول در همه جاهای دیگر هم ممکن است کاربرد داشته باشد و چه بسا که اجرا شود. کسی نمی آید یک بررسی بکند که این ناظم هنوز خیلی جوان است و با دانش آموزان فاصله سنی زیادی ندارد؛ آن هم دانش آموزانی که در سن بلوغ قرار دارند، آیا این ناظم می تواند صحبت ها و خواسته های این دانش آموزان را در حوزه بلوغ پاسخ بدهد؟ آیا به این تجربه رسیده است؟ من مطمئنم خیر! این فرد نمی توانسته پاسخ گوی سؤالات و رفتارهای آنها در حوزه بلوغ جنسی باشد.

ناظم مدرسه منحرف جنسی نیست
صابری با بیان این که ضربه وارد شده است به این دانش آموزان جبران ناپذیر هست، تأکید کرد: ما الان دنبال این هستیم که بگوییم این فرد چه مسئله یا چه بیماری ای داشته؟ من ایشان را معاینه کرده ام و با صراحت می گویم او بیماری روانی نداشته هست. در حالی که ما عادت کرده ایم به قاتل آتنا و ستایش بگوییم روانی، بیجه و خفاش شب را هم روانی خطاب کنیم، نخیر! ما در واقع شاهد شرایطی هستیم که این شرایط با حضور افرادی که موقعیت ارزش کارشناسی نشده هست، زمینه های ارتکاب جرم را فراهم می کنیم. اگر به فرزند ای تجاوز می شود، باید ببینیم آیا سیستمی داشته ایم که در این باره به این فرزند ها آموزش بدهد تا فرزند ها از خود مواظبت کنند؟ آیا سیستم نظارتی خانواده روی این فرزند ها کافی بوده؟ اصلا خود خانواده آموزشی روی این پرسشها دیده؟ آیا در مدارس کسی تجربه و مهارت در حوزه پرسشها جنسی داشته که به فرزند ها پاسخ بدهد؟ و چون این اتفاق ها نیفتاده، هرکسی به خودش اجازه می دهد از موقعیت سنی این فرزند ها سوءاستفاده کند و چنین اتفاقاتی را رقم بزند و با روحیه و حیثیت فرزند ها بازی کند. من در صحبت هایم با این فرد، نشانه هایی از اینکه او منحرف جنسی هست، ندیدم؛ چون از نظر علمی همه این چیزها تعریف خود را دارد و منحرف جنسی کسی است که رفتارهای جنسی منحرفانه را به صورت مکرر انجام می دهد و ما راجع به این فرد هیچ دلیلی مبنی بر اینکه این کار را مستمر انجام داده، نداریم. از طرفی بیماران روانی معمولا این طوری نیستند که صرفا در پرسشها جنسی انحرافی واکنش‌ها کنند؛ بلکه عملا بیماران روانی کمتر با روش های آزار جنسی نسبت به فرزند ها پیش می روند. آقای «ح» فرد نرمالی است که در یک جایگاه نادرست و بدون نظارت درست قرار گرفته است.

وی در آخر خاطرنشان کرد: الان همه در جامعه می پرسند آیا به این فرزند ها تجاوز جنسی شده است و اگر جواب منفی باشد، به نظر می رسد که نه افکار عمومی نه سیستم های مربوطه دیگر حساسیتی نخواهد داشت. در حالی که تجاوز فقط این نیست که یک رابطه کامل جنسی صورت بگیرد، زنان و دختران ما در جامعه بارها در روز در اماکن عمومی و پرجمعیت یا در جاهای شخصی مورد تعرض قرار می گیرند. هر کس که از حد و حدود خود خارج شود و بدون رضایت فرد برابر با او تماس جنسی برقرار کند، تجاوز انجام داده. اینکه در اتوبوس و مترو به بدن یک زن دست بزنی، این هم یک تجاوز است.

صحبت های صابری نشان از لزوم وجود یک سیستم گزینش صحیح در وزارت آموزش وپرورش دارد. تلاش ما جهت گفت وگو با طاهر سلمانی، مسئول گزینش وزارت آموزش وپرورش به جایی نرسید ولی بهادری، مدیر یکی از مدارس غیرانتفاعی پایتخت کشور عزیزمان ایران توضیحاتی را راجع به گزینش معلمان غیرانتفاعی به «شرق» ارائه کرد. او در مورد نحوه گزینش معلمان جهت ورود به مدارس غیرانتفاعی می گوید: ماجرا از این قرار است که به قدری گزینش تأیید نیروها را معطل می کند که باعث می شود پرسشها کمی پیچیده شود. هر معلمی که یک مؤسسه غیرانتفاعی تصمیم به جذب آن می گیرد، باید گزینش هم داشته باشد. چون هر سال معلم جذب این مدارس می شود، مسئول گزینش می خواهد فرم گزینش تحویل هسته گزینش شود و گزینش یک رسید به مدرسه می دهد که این فرد پرونده اش تحویل ما شده است و ما موظف به بررسی آن هستیم. چون این بررسی گاهی یک سال یا شاید زیاد طول بکشد، به مؤسس اجازه کار معلم را می دهند تا تأییدیه گزینش هم برسد و گاهی کار معلم یک یا دو سال تحصیلی در مدرسه طول می کشد ولی هنوز جواب نه یا بله به مؤسس ارسال نشده هست، در واقع وسواس و تعلل گزینش است که این فاجعه را بار می آورد. از طرفی در گزینش پرسشها روانی معلمان چندان مد نظر قرار نمی گیرد و سؤالاتی از آنها پرسیده می شود که هیچ ربطی به کاری که قرار است انجام دهند، ندارد.

ربطی به سند ۲۰۳۰ ندارد
در روزهای گذشته و بعد از رسانه ای شدن ماجرای مدرسه غیر انتفاعی غرب پایتخت کشور عزیزمان ایران تصویر العمل هایی فراوانی به این اتفاق انجام شد و عده ای علت آن را اجرای بی سروصدای سند۲۰۳۰ در آموزش وپرورش می دانستند که مدیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آن را تکذیب می کند. مدیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس راجع به اتفاق رخ داده در مدرسه ای در غرب تهران، اتفاق روی داده را نشات گرفته از خلأهای موجود در سیستم آموزش وپرورش دانست و ضمن تأکید بر اصلاح آنها گفت: نباید این عنوان باعث شود تا ساحت آموزش وپرورش دچار خدشه شود.

او راجع به طرح عنوان سند ۲۰۳۰ که از طرف موافقان و مخالفان مطرح می شود، گفت: این داستان با توجه به فضاسازی ها از دو طرف مثبت و منفی ربطی به مباحثی مانند سند ۲۰۳۰ ندارد.

زاهدی ادامه داد: یک نفر در یک مدرسه غیرانتفاعی خطایی مرتکب شده است که همان هم جهت نظام اموزش و تربیت ما آسیب بزرگی است و من نمی خواهم آن را بی اهمیت جلوه دهم.

همچنین سیدجواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش نیز گفته است: ناظم مدرسه مذکور در غرب پایتخت کشور عزیزمان ایران به قوه قضائیه معرفی شده است و سه نفر از مدیران مستقیم یا غیر مستقیم که در این ماجرا نقش داشته اند، فعلا معلق شده است اند. اوضاع در آن حدی که مطرح شده، نبوده و مسئله تجاوز ثابت نشده هست. هفت دانش آموز این مدرسه اقدام عملی را منکر شده است اند ولی فقط در حد دعوت به مصرف مشروبات الکلی و این پرسشها بوده است.»

ناظم مدرسه نه روانی است نه منحرف جنسی

واژه های کلیدی: آموزش | فرزند | مدرسه | پزشکی | آموزشی | تجاوز جنسی | اخبار اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog